Panegyric, deliberative and judicial: a reading of the “Discurso por Virgilio” of Alfonso Reyes
DOI:
https://doi.org/10.36798/critlit.v0i27.469Keywords:
rhetoric, speech, nationalism, humanities, educationAbstract
In 1931 Alfonso Reyes published “Discurso por Virgilio” in the magazine Contemporáneos. Literary criticism has dedicated several pages to its study; however, it Alfonso Reye’s text still has something to tell us. The aim of this article is to make a critical approach to “Discurso por Virgilio” from the perspective of classical rhetoric. To this end, I base my work mainly on the classification of discursive genres into genus demostrativum or epidictic discourse, genus deliberativum or deliberative discourse and genus iudiciale or judicial discourse. With this, I intend to delve into the meaning and pragmatics of “Discurso por Virgilio”, placing it in three different levels of understanding: 1) as a praise to the work and fi gure of Virgil; 2) as an educational and cultural political proposal in a nationalist environment; and 3) as a defense in favor of the work of Alfonso Reyes and of the humanities in general.
Downloads
References
Albaladejo Mayordomo, Tomás. Retórica. Síntesis, 1999.
Asuastre, Antonio, y Juan Casas. Manual de retórica española. Ariel, 2001.
Barthes, Roland. La aventura semiológica. Paidós, 1990.
Curtius, Ernst Robert. Literatura europea y Edad Media latina. Tomos I y II, Fondo de Cultura Económica, 2012.
Díaz Arciniega, Víctor. Querella por la cultura revolucionaria (1925). Fondo de Cultura Económica, 1989.
Domínguez Michael, Christopher. Tiros en el concierto: literatura mexicana del siglo V. Siglo XXI, 1997.
Heredia Correa, Roberto. Savia perenne: la raíz latina de nuestra cultura. Gobierno del Estado de Tabasco / ICT Ediciones, 1990.
Herrera Zapién, Tarsicio. Historia del humanismo mexicano. Sus textos y contextos neolatinos en cinco siglos. Porrúa, 2000.
Houvenaghel, Eugenia. Alfonso Reyes y la historia de América. La argumentación del ensayo histórico: un análisis retórico. Fondo de Cultura Económica, 2003.
____. Reivindicación de una vocación americanista: Alfonso Reyes (América como obra educativa). Librairie Droz, 2002.
Loyo, Engracia. Gobiernos revolucionarios y educación popular en México, 1910-1928. El Colegio de México, 1999. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv3f8psk
Reyes, Alfonso. La antigua retórica. Obras Completas, tomo XIII, de Reyes, pp. 349-557.
____. Cartas mexicanas (1905-1959). El Colegio de México, 2009.
____. La crítica en la edad ateniense. Obras Completas, tomo XIII, de Reyes, pp. 14-347.
____. “Discurso por Virgilio”. Tentativas y orientaciones. Obras Completas, tomo XI, de Reyes, pp. 157-181.
____. “El humanismo militante”. Última Tule. Obras Completas, tomo XI, de Reyes, pp. 29-30.
____. “El presagio de América”. Última Tule. Obras Completas, tomo XI, de Reyes, pp. 11-62.
____. “Notas sobre la inteligencia americana”. Última Tule. Obras Completas, tomo XI, de Reyes, pp. 82-90.
____. “Salutación al P.E.N. Club de México”. Simpatías y diferencias. Obras Completas, tomo IV, Fondo de Cultura Económica, 1995, pp. 432-436.
____. “Moctezuma y la ‘Eneida mexicana’”. A campo traviesa. Obras Completas, tomo XXI, 1981, pp. 451-457.
____. Obras completas. Tomos XI y XIII, Fondo de Cultura Económica, 1997.
Sheridan, Guillermo. México en 1932: La polémica nacionalista. Fondo de Cultura Económica, 1999.
Vasconcelos, José. De Robinson a Odiseo. Pedagogía estructurativa. Cámara de Senadores, 2002.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors always maintain the moral and patrimonial rights of their work. They only grant the non-exclusive license of use to Connotas for their first publication. Therefore, the authors may make other independent and additional contractual agreements for the publication of their article, review or other text originally published in Connotas or with modifications (including the title) as long as they clearly indicate that the paper was first published in Connotas. Revista de crítica y teoría literarias. Connotas undertakes not to make commercial use of the texts it receives or publishes.
See also "Copyright and Licences".