Enunciation Scenographies and Modal Subjects in Contemporary Hispanic Poetry

Authors

  • Alí Calderón Benemérita Universidad Autónoma de Puebla, México

DOI:

https://doi.org/10.36798/critlit.v0i28.505

Keywords:

teoría de la lírica, enunciación lírica, estilos literarios, puntos de vista, sujeto lírico

Abstract

This critical note aims to study some contemporary poems of Hispanic tradition in light of two concepts used in enunciation-centered analysis: “scenography”, a term coined by Dominique Maingueneau, and “modal subject”, an essential category in Alain Rabatel's enunciative model. Enunciation scenography establishes the framework from which the discourse and its peculiarities arise. It is not merely a contextual backdrop of psychosocial tone but a fundamental device for producing meaning. Poetry has constantly resorted to scenographies such as the diary, the conversation, the confession, the epitaph, the letter, the prayer, or the portrait, for example. Subsequently, the uniqueness of each scenography depends on what Alain Rabatel calls the modal subject that is, the textual markers of an enunciator that characterizes, parodies, or stigmatizes a person or a type of ideological discourse. By examining poems by Elvis Guerra (Mexico, 1993), Ricardo Oré (Peru, 1949), Amalia Bautista (Spain, 1962), and Carmen Berenguer (Chile, 1946), the article acknowledges the theoretical importance of these concepts and their role in shaping the tone, point of view, and singularity of the Lyrical subject.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bautista, Amalia. Tres deseos. Poesía reunida. Renacimiento, 2006.

Berenguer, Carmen. Plaza tomada. Poesía (1983-2020). Universidad Autónoma de Nuevo León, 2021.

Blasing, Mutlu Konuk. Lyric Poetry. Princeton UP, 2007.

Braud, Michel. “Le journal intime est-il un récit?”. Poétique, no. 4, 2009, pp. 387-396, https://doi.org/10.391/poeti.160.0387.

Braunstein, Sergio. Memoria y espanto o el recuerdo de infancia. Siglo XXI, 2008.

Buffon, Conde de. Discurso sobre el estilo. Universidad Nacional Autónoma de México, 2004.

Charaudeau, Patrick, y Dominique Maingueneau. Diccionario de análisis del discurso. Amorrortu, 2005.

Didi-Huberman, Georges. Cuando las imágenes toman posición. Antonio Machado Libros, 2008.

____. Gestos de piedra y de aire. Cantamares, 2018.

Dussel, Enrique. Política de la liberación. Historia mundial y crítica. Trotta, 2007.

Garzón Ceballos, Angela. La causa curiana. 2022. Universidad de Valladolid, tesina. UVADOC, https://uvadoc.uva.es/bitstream/handle/10324/57629/TFGD_01457.pdf.

Genette, Gérard. Figures III. Éditions de Seuil, 1972.

Guerra, Elvis. Muxitán. Universidad Nacional Autónoma de México, 2022.

____. Ramonera. Círculo de Poesía Ediciones, 2019.

Hanna, Cristophe. “Les Questions Théoriques: une recherche des années 2000”. Histoire de la recherche contemporaine, no. 1, 2021, pp. 52-59, https://doi.org/10.4000/hrc.5692.

Lejeune, Philippe. Le pacte autobiografique. Seuil, 1975.

Maingueneau, Dominique. Les termes clés de l’analyse du discours. Seuil, 1996.

____. “Scénographie épistolaire et débat public”. La lettre entre réel et fiction, editado por J. Siess, SEDES, 1998, pp. 55-71.

____. “La situation d’énonciation entre langue et discours”. Dix ans de S.D.U., no. 1, 2003, pp. 197-209, https://doi.org/10.1075/z.184.35mai.

Maulpoix, Jean-Michel. Les 100 mots de la poésie. PUF, 2018.

____. Le poète perplexe. José Corti, 2002.

Mellet, Sylvie. “Point de vue et repérage énonciatif”. Dialogisme: langue, discours, editado por Jacques Bres, Peter Lang, 2012, pp. 93-109.

Meschonnic, Henri. Célébration de la poésie. Verdier, 2001.

Mora, Tulio. Hora Zero. Los broches mayores del sonido. Fondo Editorial Cultura Peruana, 2001.

Néstore Ferrante, Ángelo. “La autotraducción al servicio de la visibilidad de discursos disidentes: el caso de la poeta y traductora cuir* muxe’ Elvis Guerra”. Revista Letral, no. 24, jul. 2020, pp. 221-236, http://dx.doi.org/10.30827/R L.v0i24.15472.

Nølke, Henning. Linguistic Polyphony. The Scandinavian Approach: ScaPoLine. Brill, 2017.

____. “La poliphonie et la ScaPoLine 2011”. Benveniste après un demi-siècle. Regards sur l’énonciation aujour’hui, editado por Lionel Dufaye, Ophrys, 2013, pp. 129-154.

Quignard, Pascal. La vie n’est pas une biographie. Galilée, 2019.

Rabaté, Dominique. Gestes Lyriques. Éditions Corti, 2013.

Rabatel, Alain. “Les relations Locuteur / Énonciateur au prisme de la notion de voix”. Benveniste après un demi-siècle, editado por Lionel Dufaye y Lucie Gournay, Ophrys, 2013, pp. 207-226.

____. “Sujets modaux, instances de prise en charge et de validation”. Revue de Linguistique Française et d’Analyse du Discours, tomo 3, no. 2, 2011, pp. 13-36.

Published

2024-01-01

How to Cite

Calderón, Alí. “Enunciation Scenographies and Modal Subjects in Contemporary Hispanic Poetry”. Connotas. Revista De crítica Y teoría Literarias, no. 28, Jan. 2024, pp. 140-59, doi:10.36798/critlit.v0i28.505.

Metrics

Similar Articles

1 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.