Humoristic literary genres in El Álbum Mexicano (1849): Emotions and laughter at the service of moral education
DOI:
https://doi.org/10.36798/critlit.v0i28.506Keywords:
humor, literature of costumes, rethoric, Mexican literatureAbstract
The following lines are intended to highlight the presence of humor in El Álbum Mexicano. Periódico de Literatura, Artes y Bellas Letras (1849). The types of texts in which it is predominantly manifested are identified and characterized, with particular emphasis in the literature of customs —articles and fictional stories—, and a balance is made of the emotional and moral attitudes that it fosters among readers.
From a rhetorical approach, this article studies the humorous literature considering its epidictic nature, and the main function of the texts, consisting in reinforce the adherence of readers to beliefs, attitudes and models of behavior promoted by the men of letters. The study analyzes the use of different strategies to reinforce this adherence, including stirring passions. It shows that the main topic of humor of customary literature in El Álbum Mexicano is a new model of family, that encompasses couple relationships and domestic matters, and that humoristic texts express and promote attitudes of superiority among those who stick to the dominant values, as well as shame among those who stray.
Downloads
References
Abenamar. “Un hombre franco”. El Álbum Mexicano. Tomo I, pp. 216-218.
El Álbum Mexicano. 2 tomos, 1849, https://archive.org/details/elalbummexicano01cump,
https://archive.org/details/elalbummexicano02cump.
Aristóteles. Retórica. Traducido por Quintín Racionero, Gredos, 1990.
Bajtín, Mijaíl. “Las formas del tiempo y el cronotopo en la novela”. Estética de la creación verbal, traducido por Helena S. Kriúkova y Vicente Cazcarra, Taurus, 1989, pp. 237-409.
Bibliotecario, El [Manuel Payno]. “Ella-Él”. El Álbum Mexicano, tomo I, p. 28.
____. “Historia famosa que deberá leerse a las doce de la noche”. El Álbum Mexicano, tomo II, pp. 170-173.
____. “La mujer perfecta”. El Álbum Mexicano, tomo I, p. 50.
Critchley, Simon. On Humour, Routledge, 2002.
D. de A. “El espino”. El Álbum Mexicano, tomo II, pp. 27-31.
Eagleton, Terry. Humor. Traducido por Mariano Peyrou Tubert, Taurus, 2021.
Esteinou, Rosario. “El surgimiento de la familia nuclear en México”. Estudios de Historia Novohispana, vol. 31, 2004, pp. 99-133, https://novohispana.historicas.unam.mx/index.php/ehn/article/view/3613/3166.
F.C. “Mi paisano”. El Recreo de las Familias, 1839, pp. 371-384. Edición facsimilar, Universidad Nacional Autónoma de México, 2002, pp. 407-415.
Fidel [Guillermo Prieto]. “¡Una conversión!”. El Álbum Mexicano, tomo I, pp. 324-328.
____. “Un convite inesperado”. El Álbum Mexicano, tomo I, pp. 62-64.
____. “Costumbres. ¡Vaya unas personas obsequiosas!”. El Álbum Mexicano, tomo I, pp. 602-605.
____. “Daguerrotipo social. Exposición de retratos = Enriquito Filigrana”. El Álbum Mexicano, tomo II, pp. 175-177.
____. “Daguerrotipo social. Un joven de provecho = los importantes”. El Álbum Mexicano, tomo II, pp. 105-108.
____. “Doña Crisanta Cencerrillo. Mi vecina”. El Álbum Mexicano, tomo II, pp. 345-347.
____. “Estudios arqueológicos. Una tertulia de ancianas”. El Álbum Mexicano, tomo I, pp. 423-425.
____. “La flor del cardo”. El Álbum Mexicano, tomo I, pp. 205-210.
____. Manuelita. La novela corta en el primer romanticismo mexicano. 2ª ed., Celia Miranda Cárabes, estudio preliminar, edición y notas de Jorge Ruedas de la Serna, Universidad Nacional Autónoma de México, 1998, pp. 153-174.
____. “Mi elegante”. El Álbum Mexicano, tomo I, pp. 598-600.
____. “El tráfico de las flores. Recuerdos de otra edad”, tomo II, El Álbum Mexicano, pp. 147-151.
Grandville, J. J., ilustrador. Les fleurs animées. Hermanos Garnier, 1867, https://archive.org/details/lesfleursanime01gran/page/n7/mode/2up.
Hernández Landa Valencia, Verónica. “Bellas letras en El Álbum Mexicano (1849)”. Bibliographica, vol. 6, no. 1, 2023, pp. 39-68, https://doi.org/10.22201/iib.2594178xe.2023.1.374.
____. “Unas flores animadas por El Álbum Mexicano”. Prensa periódica, géneros e historia literaria. Siglos XIX y XX, editado por Irma Elizabeth Gómez Rodríguez, et al., Universidad Nacional Autónoma de México, 2022 pp. 195-223.
Lakoff, George. No pienses en un elefante. Lenguaje y debate político. Editorial Complutense, 2004, https://www.textosenlinea.com.ar/academicos/Lakoff%20-%20No%20pienses%20en%20un%20elefante.pdf.
Marina, José Antonio, y Marisa López Penas. Diccionario de los sentimientos. Anagrama, 2013.
Molpeceres Arnáiz, Sara. “La naturaleza retórica del discurso: Ideología, marco y lenguaje metafórico”. Mito persuasivo y mito literario, Universidad de Valladolid, 2014, pp. 71-86.
Munguía Zatarain, Martha Elena. “La otra cara de la risa en la literatura mexicana. Risas en la primera mitad del siglo XIX”. Dimensiones de la cultura literaria en México (1800-1850): Modelos de sociabilidad, materialidades, géneros y tradiciones intelectuales, editado por Esther Martínez Luna. Universidad Nacional Autónoma de México, 2018.
Payno, Manuel. Trinidad de Juárez. Universidad Nacional Autónoma de México, 2018, https://www.lanovelacorta.com/novelas-en-transito/trinidad-de-juarez.pdf.
____. “Las vendutas”. Crónicas periodísticas del siglo XIX, coordinado por Miguel Ángel Castro, Universidad Nacional Autónoma de México, 2020, https://sigloxix.iib.unam.mx/las-vendutas/.
Perelman, Chaïm, y Lucie Olbrechts Tyteca. Tratado de la argumentación. La nueva retórica. Gredos, 1989.
Pérez Salas, María Esther. Costumbrismo y litografía en México: Un nuevo modo de ver. Universidad Nacional Autónoma de México, 2005.
Quintiliano, Marco Fabio. Instituciones Oratorias. Traducido por Ignacio Rodríguez y Pedro Sandier, Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes, 2004, http://www.cervantesvirtual.com/obra/instituciones-oratorias--0/.
Ruiz Gurillo, Leonor. La lingüística del humor en español. Arco/Libros, 2012.
S. C. “Fragmentos de… Balance del cuerpo y del alma de Gil Fernández. Confidencias reservadísimas escritas sin intención de que se publiquen, mas que en los periódicos”. El Álbum Mexicano, tomo I, pp. 488-489, 538-542 y 580-583.
Saavedra, Ángel de. El moro expósito o Córdoba y Burgos en el siglo décimo. Leyenda en doce romances. Tomo 2, Imprenta de J. Smith, 1834.
Sin firma. “El arrayán”. El Álbum Mexicano, tomo I, pp. 471-473.
____. “Cartas amorosas”. El Álbum Mexicano, tomo I, pp. 498-500.
____. “Crítica y costumbres. Para mañana”. El Álbum Mexicano, tomo I, pp. 89-90.
____. “Balanza amorosa”. El Álbum Mexicano, tomo I, pp. 85-87.
____. “Epigrama”. El Álbum Mexicano, tomo I, pp. 611.
____. “Estudios filológicos”. El Álbum Mexicano, tomo I, pp. 127-130.
____. “La flor de granada”. El Álbum Mexicano, tomo I, pp. 228-232.
____. “Letrilla”. El Álbum Mexicano, tomo II, p. 104.
____. “El malvavisco. Cuento imitado del alemán”. El Álbum Mexicano, tomo I, pp. 425-428.
____. “Memorias de ultratumba de un marido viejo”. El Álbum Mexicano, tomo I, pp. 301-302.
____. “Los novios de Pepa”. El Álbum Mexicano, tomo I, pp. 91-92.
Varga, Aron Kibédi. “Retórica y producción del texto”. Teoría literaria, traducido por Isabel Vericat Núñez, dirigido por Marc Angenot, et al., Siglo XXI Editores, 1993, pp. 251-269.
Yo [Manuel Payno]. “Las vendutas”. El Álbum Mexicano, tomo I, pp. 42-46.
Zavala, Lauro. “Para nombrar las formas de la ironía”. Discurso, otoño de 1992, pp. 59-83.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors always maintain the moral and patrimonial rights of their work. They only grant the non-exclusive license of use to Connotas for their first publication. Therefore, the authors may make other independent and additional contractual agreements for the publication of their article, review or other text originally published in Connotas or with modifications (including the title) as long as they clearly indicate that the paper was first published in Connotas. Revista de crítica y teoría literarias. Connotas undertakes not to make commercial use of the texts it receives or publishes.
See also "Copyright and Licences".