Between Pride and Humility. Guadalupe Amor and her Décimas a Dios

Authors

  • Pablo Muñoz Covarrubias Universidad Autónoma Metropolitana-Iztapalapa, México

DOI:

https://doi.org/10.36798/critlit.i29.512

Keywords:

Guadalupe Amor, Mexican poetry, literature and religion, mysticism

Abstract

During the 1950’s, Guadalupe Amor (1918-2000) became one of the most recognizable figures in Mexico due to her literary talent, which earned her wide recognition by writers, intellectuals and academics. The publication of Décimas a Dios (1953) was a milestone in her career. In this book, Amor probably reached her most accomplished and original work as a poet. The purpose of this article is to analyse the ways in which pride and humility are contrasted while the poet searches for God in every verse and stanza of the espinelas. Thus, pride and humility are two fundamental components of her discourse. In addition, this essay examines the mystical component of Décimas a Dios. In order to recognize the originality in Amor’s work, it has been necessary to review the ways in which God and religion have appeared in both Spanish and Mexican literary tradition. Finally, this same approach has been used to examine Sirviéndole a Dios de hoguera (1958).

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amor, Guadalupe. Décimas a Dios. 3ª ed., Fondo de Cultura Económica, 2018.

____. Décimas a Dios. 4ª ed., Fournier, 1975. Fondo de Cultura Económica.

____. Material de lectura. Edición de Roberto Fernández Sepúlveda, Universidad Nacional Autónoma de México, 2012.

____. Otro libro de amor. Fondo de Cultura Económica, 1955.

____. Poesías completas (1946-1951). Prólogo de Margarita Michelena, Fondo de Cultura Económica, 1951.

____. Sirviéndole a Dios de hoguera. Fondo de Cultura Económica, 1958.

____. Yo soy mi casa. Fondo de Cultura Económica, 1958.

Aquino, Tomás de. Suma teológica mínima. Los pasajes filosóficos esenciales de la Suma teológica de Santo Tomás de Aquino. Edición de Peter Kreeft, traducción de los textos de P. Kreeft por Julio Hernández Oliveras, Tecnos, 2014.

Beuchot, Mauricio. “Cantos intempestivos: los de la mística y la poesía”. Mística y lenguaje poético: discursos sobre experiencias de lo Absoluto, edición de Margarita León Vega, Universidad Nacional Autónoma de México, 2020, pp. 353-370.

Canterbury, Anselmo de. Proslogion. Con las réplicas de Gaunlión y Anselmo. Edición y traducción de Julián Velarde Lombraña, prólogo de

Mariano Álvarez, Tecnos, 2009.

Cruz, Juan de la. Poesía. Edición de Domingo Ynduráin, Cátedra, 2000.

Gallegos Rocafull, José María. La experiencia de Dios en los místicos españoles. Central, 1945.

García, Elvira. Redonda soledad. Grijalbo, 1997.

González Frías, Víctor René. El discurso religioso en las Décimas a Dios de Guadalupe Amor y La tristeza terrestre de Margarita Michelena. 2022. UAM-Azcapotzalco, tesina de especialización en Literatura Mexicana del Siglo XX.

Guillén, Jorge. “Lenguaje insuficiente. San Juan de la Cruz o lo inefable”. Obra en prosa, edición de Francisco J. Díaz de Castro, Tusquets,

, pp. 337-360.

Jesús, Teresa de. Libro de la vida. Edición de Otter Steggink, Castalia, 2001.

____. Las moradas. Prólogo de Marco Antúnez, Universidad Veracruzana, 2012.

____. Obras completas. 7ª ed., edición de Luis Santullano, Aguilar, 1951.

Kempis, Tomás de. Imitación de Cristo (Primer tratado). Prólogo de Enrique Miret Magdalena, Debate, 2002.

Kierkegaard, Søren Aabye. El concepto de la angustia. 2ª ed., traducción de Demetrio G. Rivero, Alianza, 2013.

León Vega, Margarita. “Dolor y plenitud humanos en la búsqueda de la unión mística: la poesía de Concha Urquiza”. Mística y lenguaje poético: discursos sobre experiencias de lo Absoluto, editado por Margarita León Vega, Universidad Nacional Autónoma de México, 2020, pp. 555-597.

____. “Mística y lenguaje poético”. Los ríos sonorosos de la palabra (Mística y poesía), editado por Margarita León Vega, Universidad Nacional Autónoma de México, 2018, pp. 23-48.

Michelena, Margarita. “Prólogo”. Poesías completas (1946-1951), de Guadalupe Amor, Fondo de Cultura Económica, 1951.

Pacheco, José Emilio, editor. Antología del modernismo. Era, 2019.

Papini, Giovanni. El diablo. Tomo, 2010.

Pellicer, Carlos. Hora de junio. Práctica de vuelo. Fondo de Cultura Económica / Secretaría de Educación Pública, 1984.

Poniatowska, Elena. “Pita Amor en los brazos de Dios”. Las siete cabritas, Era, 2000, pp. 31-54.

Schuessler, Michael. “Guadalupe Amor y la creación / destrucción del sujeto poético femenino”. Metate. Periódico de la Facultad de Filosofía y Letras, no. 23, 2008, pp. 1-6.

____. La undécima musa. Guadalupe Amor. Diana, 1995.

Unamuno, Miguel de. Del sentimiento trágico de la vida. La agonía del cristianismo. Prólogo de Antonio Sánchez Barbudo, Akal, 2017.

Urquiza, Concepción. Hambre del corazón. Poesía y prosa. Prólogo de Gabriel Menéndez Plancarte, Secretaría de Cultura de Michoacán, 2010.

Vergara, Gloria. “Lo sagrado en las poetas mexicanas de principios del siglo XX”. Agathos, vol. 12, 2021, pp. 77-92.

Zaid, Gabriel. Tres poetas católicos. Penguin Random House, 2021.

Published

2024-07-01

How to Cite

Muñoz Covarrubias, Pablo. “Between Pride and Humility. Guadalupe Amor and Her Décimas a Dios”. Connotas. Revista De crítica Y teoría Literarias, no. 29, July 2024, pp. 6-41, doi:10.36798/critlit.i29.512.

Metrics

Similar Articles

1 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.