Subversion of Idealist Literature and Naturalistic Thought: Focus and Narrators in “La leyenda de la torre” by Emilia Pardo Bazán

Authors

  • Alejandro Delgado González Universidad Autónoma de Aguascalientes, Mexico

DOI:

https://doi.org/10.36798/critlit.i29.516

Keywords:

naturalism, idealism, Spanish narrative, focalization

Abstract

This article proposes an analysis of the short story “La leyenda
de la torre” by Emilia Pardo Bazán based on the concepts of
focalization and narrator exposed by Mieke Bal and Luz Aurora Pimentel. Its aim is to establish a link between the narrators in the story and the critical considerations in relation to the naturalist debate, which Pardo Bazán examines in La cuestión palpitante. Likewise, it establishes a relationship with the genre of the legend while refuting its most common clichés: the insertion of fantastic elements and its oral character. It is concluded that the story is structured around the confrontation of two narrators (one idealist and the other naturalist) that results in a subversion of idealist literature and naturalist thought. This subversion is effected through an emphasis on the haughty language of the narrator, who is characterized as a naturalist, and through a reworking of a recurring theme in idealist literature: the story of a woman who, overcome by the loss of her lover, dies and becomes a restless spirit.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bal, Mieke. Teoría de la narrativa: una introducción a la narratología. Cátedra, 1990.

Baquero Goyanes, Mariano. El cuento español en el siglo XIX. Consejo Superior de Investigaciones Científicas / Patronato Menéndez Pelayo / Instituto Miguel de Cervantes, 1949.

Bécquer, Gustavo Adolfo. Rimas y leyendas. Editado por Enrique Rull, Penguin Random House, 2016.

Carballal Miñán, Patricia. “«Rabeno» de Emilia Pardo Bazán: mito y reflexión didáctica sobre la violencia sexual”. Proceedings of the 10th World Congress of the International Association for Semiotic Studies (IASS/AIS), editado por Pilar Couto Cantero et al., Universidade da Coruña, 2012, pp. 1559–68.

Charnon-Deutsch, Lou. “Naturalism in the short fiction of Emilia Pardo Bazán”. Hispanic Journal, vol. 3, no. 1, 1981, pp. 73-85, http://www.jstor.org/stable/44284383.

Clúa Ginés, Isabel. “Los secretos de las damas muertas: dos reelaboraciones de lo fantástico en la obra de Emilia Pardo Bazán”. Cuadernos de Investigación Filológica, vol. 26, no. 0, dic. 2000, p. 125, https://doi.org/10.18172/cif.2223.

Escudero Baztán, Juan Manuel. “Introducción”. Cuentos, de Emilia Pardo Bazán, editado por Juan Manuel Escudero Baztán, Cátedra, 2023, pp. 11-105.

Fimiani, Cristiana. “Emilia Pardo Bazán de cara a la ‘cuestión palpitante’ del naturalismo español”. El genio maligno, no. 10, 2013, https://elgeniomaligno.eu/emilia-pardo-bazan-de-cara-a-%e2%80%9cla-cuestion-palpitante%e2%80%9d-del-naturalismo-espanol-cristiana-fimiani/.

Freire López, Ana María. “Las leyendas que nunca escribió Emilia Pardo Bazán (un desconocido proyecto de juventud)”. Actas del XIV Congreso de la Asociación Internacional de Hispanistas, editado por Isaías Lerner et al., vol. 3, Newark / Juan de la Cuesta Press, 2004, pp. 209-19.

González Herrán, José Manuel. “Emilia Pardo Bazán y el Naturalismo”. Ínsula: Revista de Letras y Ciencias Humanas, no. 514, oct. 1989, pp. 17-18, https://www.cervantesvirtual.com/nd/ark:/59851/bmcdz045.

Molina Porras, Juan. “Poe en España: las primeras influencias”. Connotas. Revista de crítica y teoría literarias, vol. 6, no. 11, jun. 2008, pp. 189-97.

Pardo Bazán, Emilia. La cuestión palpitante. Editado por José Manuel González Herrán, Anthropos, 1989.

____. “La leyenda de la torre”. Cuentos trágicos. Obras completas, editado por Darío Villanueva y José Manuel González Herrán, vol.

, Fundación José Antonio de Castro, 2005, pp. 393–530.

Paredes Núñez, Juan Salvador. “Un caso de proyección de Maupassant en España: paralelos de lo fantástico decadentista”. 1616: Anuario de la Sociedad Española de Literatura General y Comparada, no. 5, 1983, pp. 113-19, https://www.cervantesvirtual.com/nd/ark:/59851/bmcw95k5.

Pimentel, Luz Aurora. El relato en perspectiva: estudio de teoría narrativa. Siglo Veintiuno editores, 1994.

Pozzi, Gabriela. “Usos de la histeria, el discurso científico y la sexualidad en tres cuentos fantásticos de Emilia Pardo Bazán”. Boletín de la Biblioteca de Menéndez Pelayo, vol. 73, 1997, pp. 83-97, https://www.cervantesvirtual.com/nd/ark:/59851/bmc1130524.

Rey, Alfonso. “El cuento sicológico en Pardo Bazán”. Hispanófila, no. 59, 1977, pp. 19-30, https://www.jstor.org/stable/43807750.

Sánchez, Porfirio. “How and why Emilia Pardo Bazán went from the novel to the short story”. Romance Notes, vol. 11, no. 2, 1969, pp. 309-14, https://www.jstor.org/stable/43800548.

Wahnón, Sultana. “La vida en claroscuro: notas sobre el realismo de Emilia Pardo Bazán”. Cuadernos de Pensamiento Político, no. 72, 2021, pp. 94-102, https://www.jstor.org/stable/27090548.

Yildirim, Merve. Un análisis de Cuentos dramáticos y Cuentos trágicos de Emilia Pardo Bazán. 2022. Universidad Complutense de Madrid, tesis doctoral, https://hdl.handle.net/20.500.14352/3774.

Published

2024-07-01

How to Cite

Delgado González, Alejandro. “Subversion of Idealist Literature and Naturalistic Thought: Focus and Narrators in ‘La Leyenda De La torre’ by Emilia Pardo Bazán”. Connotas. Revista De crítica Y teoría Literarias, no. 29, July 2024, pp. 42-69, doi:10.36798/critlit.i29.516.

Metrics

Similar Articles

1 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.