The Devil Wears a Dandy’s Suit: a Critique of Modernity in Amado Nervo’s “La diablesa”

Authors

  • Raúl Aníbal Sanchez Universidad Autónoma de Chihuahua, México
  • Mónica Torres Torija Autonomous University of Chihuahua, México

DOI:

https://doi.org/10.36798/critlit.i31.564

Keywords:

turn of the century, disenchanted humor, literary devil

Abstract

This paper analyzes Amado Nervo’s short story “La diablesa” to elucidate how the demonic figure present in the story functions as a critic of modernity. In this Nervo’s work, scientific, progressive, and artistic discourses at the turn of the century are problematized from a satanic perspective. Through a theoretical approach based on literature, semiotics, and cultural studies, this article explores irony and humor as mechanisms for subverting such discourses. The analysis focuses on the semiology of the character and the items that make up the narrated scenarios, as well as the metatextual consciousness of the narrator, which questions his own story and reveals the artificiality of the construction. In addition, the characterization of the devil and the protagonist as dandies is explored, and the category of “disenchanted humor” is used to describe the diabolical statements and their mode of reading. This study seeks to contribute to a better understanding of the complexity and richness of Nervo’s work, while offering an innovative reading of the figure of the devil as a symbol of of the modern individual’s crisis.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bajtín, Mijaíl. La cultura popular en la Edad Media y en el Renacimiento: El contexto de Francois Rabelais. 9ª ed., editado por Julio Forcat y César Conroy, Alianza Editorial, 2003.

Beristáin, Helena. Diccionario de retórica y poética. Porrúa, 1995.

Constante, Alberto. “La memoria perdida de las cosas: Crítica a la modernidad”. En-claves del pensamiento, vol. I, no. 1, pp. 91-120, jun. 2007, pp. 91-120, http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-879X2007000100005&lng=es&tlng=es.

Hamon, Philippe. “Pour un statut semiologique du personnage.” Poétique du récit, Éditions du Seuil, 1977, pp. 115–80.

Kirkpatrick, Gwen. The Dissonant Legacy of Modernismo: Lugones, Herrera y Reissig, and the Voices of Modern Spanish American Poetry. University of California Press, 1989. DOI: https://doi.org/10.1525/9780520329805

Martínez, José María. “Fantasías irónicas e ironías fantásticas: sobre Amado Nervo y el lenguaje modernista”. Hispanic Review, vol. 72, no. 3, 2010, pp. 401–21, https://www.cervantesvirtual.com/nd/ark:/59851/bmcpc3j7.

Nervo, Amado. Obras completas. Tomos I y II, editados por Francisco González Guerrero y Alfonso Méndez Plancarte, Aguilar, 1991.

Paz Díaz, Eduardo Fernando. La muerte legítima: honor y duelos durante el siglo XIX mexicano. Universidad Nacional Autónoma de México, 2023, https://hdl.handle.net/20.500.14330/TES01000833622.

Pieters, Simon. Diabolus: Las mil caras del diablo. Planeta, 2006.

Rodríguez Pequeño, Javier. “Poética del realismo grotesco: El carnaval en El Diablo Cojuelo”. Tonos Digital. Revista Electrónica de Estudios Filológicos, no. 1, mar. 2001, https://www.um.es/tonosdigital/znum1/estudios/rodpeqe1.htm.

Sánchez Vázquez, Adolfo. Invitación a la Estética. Grijalbo, 1992.

Serrano Álvarez, Pablo. Porfirio Díaz y el porfiriato: Cronología (1830-1915). Instituto Nacional de Estudios Históricos de las Revoluciones de México, 2012, http://www.inehrm.gob.mx/work/models/inehrm/Resource/437/1/images/porfirio_porfiriato.pdf.

Todorov, Tzvetan. Introducción a la literatura fantástica. Ediciones Buenos Aires, 1982.

Valles Calatrava, José Rafael, y Francisco Álamo Felices. Diccionario de Teoría de la Narrativa. Alhulia, 2002.

Villena, Luis Antonio de. Diccionario esencial del Fin de Siglo. Valdemar, 2001.

Weber, Max. El político y el científico. Traducción de Martha Johannsen Rojas, Universidad Autónoma de la Ciudad de México, 2007, https://www.repositorioinstitucionaluacm.mx/jspui/bitstream/123456789/2429/1/El político y el científico.pdf.

Published

2025-09-10

How to Cite

Sanchez, Raúl Aníbal, and Mónica Torres Torija. “The Devil Wears a Dandy’s Suit: A Critique of Modernity in Amado Nervo’s ‘La diablesa’”. Connotas. Revista De crítica Y teoría Literarias, no. 31, Sept. 2025, p. e564, doi:10.36798/critlit.i31.564.

Issue

Section

Articles

Metrics