Homo dolorosus in Diptych of the border: Logic of pictorial fiction, or degree of likeness to the truth?

Authors

  • Adelso Yánez University of Otago, New Zealand

DOI:

https://doi.org/10.36798/critlit.v0i28.464

Keywords:

migración colombiana, nuda vida, paramilitarismo, xenofobia, literatura venezolana

Abstract

This study addresses the issue of Colombian migration to Venezuela in the late 1980s, represented in the novel Díptico de la frontera (2020) by Luis Mora-Ballesteros. The traumatic experience of migrants, who are the target of a marked xenophobia during their stay in the Venezuelan Andean foothills, is examined from the theoretical frame of Italian philosopher Giorgio Agamben. The analysis uses the concept of La nuda vida, which is the state political principle that deprives certain human groups of legal order. The contribution of the novel by Mora Ballesteros is revealed sui generis within the Venezuelan literary canon due to its exposed isotopies and the treatment it gives to unusual themes related to the imaginary of the border. The analysis celebrates the role of the central character Juan Villamediana, who from his empathy, sensitivity and attachment to the pictorial form of writing, tells his "truth" about borderline people who suffer the consequences of paramilitarism and guerrillas. In summary, this article focuses its interest on the analysis of the novel and in particular of the compelling evidence provided by the narrator about the mistreatment and xenophobic experience of a collective. The narrated story qualifies as an artistic, corrosive and controversial piece.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agamben, Giorgio. Homo Sacer: El poder soberano y la nuda vida. Pre-Textos, 1998.

____. Lo que queda de Auschwitz: El archivo y el testigo: Homo Sacer III. Traducido por Antonio Gimeno Cuspinera, Pre-Textos, 2000.

Álvarez de Flores, Raquel. “La dinámica migratoria colombo-venezolana: Evolución y perspectiva actual”. Geoenseñanza, vol. 9, no. 2, 2004, pp. 191-202, https://elpais.com/diario/2006/10/05/internacional/1159999210_850215.html.

Butler, Judith. Vida precaria. El poder del duelo y la violencia. Traducido por Fermín Rodríguez, Paidós, 2006.

Cubides, Fernando. “Los paramilitares y su estrategia”. Reconocer la guerra para construir la paz, compilado por Malcolm Deas y María Victoria Llorentes, Uniandes, 1999.

Cuéllar, Roberto. “Presentación”. Campaña educativa sobre derechos humanos y derechos indígenas, coordinado por Montserrat Blanco Lobo, Instituto Interamericano de Derechos Humanos, 2003.

Ducrot, Oswald. Decir y no decir. Anagrama, 1982.

Genette, Gérard. “Discours du récit”. Figures III, Seuil, 1972, pp. 71-273.

González Castro, Francisco. “Pintura y literatura: Funciones de la representación pictórica en la trama novelesca”. Nuevos Caminos: Actas del XVI Congreso de la Asociación Internacional de Hispanistas, coordinado por Pierre Civil y Françoise Crémoux, 2007.

Ledezma, María. “Las fronteras de Luis Mora Ballesteros”. Letralia, 12 dic. 2020, https://letralia.com/lecturas/2020/12/12/diptico-de-la-frontera-de-luis-mora-ballesteros/?fbclid=IwAR2OoR_ehf_8zh1mTlTFdHt1LR93X3NSgxPTt92qGlrktyB-G01-WZl1DHw.

Mora-Ballesteros, Luis. Díptico de la frontera. La Castalia, 2020.

Moreno, José David. “Militarismo y paramilitarismo en América Latina.” Expeditio, may. 2011, pp. 87-95, https://revistas.utadeo.edu.co/index.php/EXP/article/view/788/799.

Muñoz González, Germán. “Conflicto armado en Colombia y sus consecuencias sobre niños y jóvenes. Entrevista de Paulo Cesar Pontes Fraga con Germán Muñoz González”. Desidades. Revista científica de la infancia, adolescencia y juventud, no. 8, sep. 2015, pp. 30-39, http://desidades.ufrj.br/es/open_space/662/.

Pimentel Anduiza, Luz Aurora. “Écfrasis y lecturas iconotextuales”. Poligrafías: Revista de literatura comparada, no. 4, 2003, pp. 205-215, http://ru.ffyl.unam.mx//handle/10391/868.

"'Que nos dejen llevar las cositas': drama de colombianos deportados – 24 de agosto 2015”. YouTube, publicado por Noticias Caracol, 24 ago. 2015, https://www.youtube.com/watch?v=Djxh0xXsZPs.

Reyes, Graciela. Polifonía textual: La citación en el relato literario. Gredos, 1984.

Una guerra sin edad. Informe nacional de reclutamiento y utilización de niños, niñas y adolescentes en el conflicto armado colombiano. Coordinado por Katherine López Rojas, Bogotá, Centro Nacional de Memoria Histórica, 2017.

Villoro, Juan. “Los convidados de agosto”. Los once de la tribu, Aguilar, 1995, pp. 157-171.

Published

2024-01-01

How to Cite

Yánez, Adelso. “Homo Dolorosus in Diptych of the Border: Logic of Pictorial Fiction, or Degree of Likeness to the Truth?”. Connotas. Revista De crítica Y teoría Literarias, no. 28, Jan. 2024, pp. 112-39, doi:10.36798/critlit.v0i28.464.

Metrics

Similar Articles

1 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.