Violencia y masculinidad: las subjetividades varoniles en “El cazador” y “Al acecho” de Eduardo Antonio Parra
DOI:
https://doi.org/10.36798/critlit.i30.523Palabras clave:
violence, masculinity, subjectivity, space, interior monologueResumen
Although the generation of violence in Eduardo Antonio Parra's narrative is usually associated with the frontier and marginality, it is pertinent to observe it through the search for domination: a masculinized logic of power. Thus, this essay aims to study the representation of male violence in two stories by this author. It is proposed that the mixture of perspectives on predation in "El cazador" and the remembrance of fratricide in "Al acecho" show how the hierarchy of masculinity shapes the subjectivity of the protagonists. While considering gender studies, it is feasible to mention that the establishment of the masculinity mandate turns the characters into victims and victimizers of their peers. This analysis points out the conflicting logic of power that is established in the men of the narrative through an examination of the literary elements and the configuration of gender.
Descargas
Citas
BIBLIOGRAFÍA
Berggren, Kalle. "Sticky masculinity: Post-structuralism, phenomenology and subjectivity in critical studies on men." Men and masculinities 17.3 (2014): 231-252.
Butler, Judith. Precarious Life: The Powers of Mourning and Violence. Verso, 2004.
Domínguez-Ruvalcaba, Héctor. Modernity and the Nation in Mexican Representations of Masculinity: From Sensuality to Bloodshed. Palgrave Macmillan, 2007.
González Luna, Ana María. “Narrativa de La Violencia y Testimonio Del ‘Destierro’ En Los Cuentos de Eduardo Antonio Parra.” Ledizioni (2017), 57-75.
Martínez Pacheco, Agustín. "La violencia. Conceptualización y elementos para su estudio." Política y cultura 46 (2016): 7-31.
Mckee Irwin, Robert. Mexican masculinities. University of Minnesota Press, 2003.
Segato, Rita. Las estructuras elementales de la violencia: ensayos sobre genero
entre la antropología, el psicoanálisis y los derechos humanos. Universidad
Nacional de Quilmes, 2003.
____. Contra-pedagogías de la crueldad. Prometeo Libros, 2018.
Palaversich, Diana. "Espacios y contra-espacios en la narrativa de Eduardo Antonio
Parra." Texto Critico. 6.11 (2002): 53-74.
Parra, Eduardo Antonio. Sombras detrás de la ventana. Editorial Era, 2009.
Pimentel, Luz Aurora. El espacio en la ficción, ficciones espaciales: la representación del espacio en los textos narrativos. Siglo XXI, 2001.
Tacca, Óscar. Las voces de la novela. Gredos, 2000.
Torres Torija, Mónica. “El locus de la violencia en Los límites de la noche de Eduardo Antonio Parra”. Altre Modernità, no. 17, (2017), 94–109.
Waling, Andrea. "Rethinking masculinity studies: Feminism, masculinity, and poststructural accounts of agency and emotional reflexivity." The journal of men’s studies 27.1 (2019): 89-107.
Descargas
Publicado
Cómo citar
Número
Sección
Licencia
Los autores conservan los derechos morales y patrimoniales de sus obras. Solamente ceden a la revista Connotas el derecho a la primera publicación de este. Puesto que Connotas es una publicación de acceso abierto, los lectores pueden reproducir total o parcialmente su contenido siempre y cuando proporcionen adecuademente el créditoa los autores correspondientes y a la revista misma. Connotas se compromete a no hacer uso comercial de los textos que recibe y/o publica.
Véase también "Derechos y Licencias".